Zoeken

Doorzoek de hele website naar monumenten, activiteiten, winkels, agenda-items of andere interessante pagina's.

Lambalgerkeerkade

Lambalgerkeerkade

Lambalgerkeerkade

De Lambalgerkeerkade loopt vanaf de Stationsweg (t.o. Van Raay wonen), naar de Holevoet-laan en via Het Pella naar de Polschesteeg richting het Valleikanaal. Het tracé staat vooral bekend als fietspad en wandelpad. Het is een niet al te imposant dijkje, maar wel aangewezen als Rijksmonument. Om u meer bekend te maken met de geschiedenis van dit dijkje is deze kade opgenomen in de route van Open Monumentendag

Geschiedenis
De Lambalgerkeerkade is ooit aangelegd in 1745 – 1747, tegelijk met de bouw van de Grebbelinie, welke loopt van Rhenen tot aan het IJsselmeer, toentertijd natuurlijk nog de Zuiderzee. De Lambalgerkeerkade vormde de waterscheiding tussen de 3de en de 4de kom van de Grebbelinielinie. De Grebbelinie is ooit aangelegd als vertragingslinie vóór de Hollandse waterlinie. Dit om tijd te winnen voor het gevechts-klaar maken van de Hollandse waterlinie en dat kon wel een maand of 4 in beslag nemen. De Grebbelinie was een water-linie, hij kon in 3 weken onder water gezet kon worden. Daar kon dan tijdelijk de vijand worden opgevangen, totdat de Hollandse waterlinie in gereedheid was gebracht en de soldaten zich terug konden trekken vanaf de Grebbelinie. De Lambalgerkeerkade was ooit voorzien van een damsluis om de waterhoogte te reguleren. Deze sluis is na 1865 verwijderd.

Afbeelding: hoge eiken langs de kade. Foto uit 2003

Bevolkingsaanwas
De aanleg van de Grebbelinie zorgt ook voor “nieuw bloed” in de Scherpenzeelse bevolking. Bekend is het verhaal van Joris Falkenborgh. Joris komt uit ’s Hertogenbosch en is “Tamboer in het Regiment van Luijtenant-Generaal Ronph dienende in de Compagnie van  Capiteyn Valat”. Joris reist in april 1747 als tamboer met de legertroepen mee naar de Grebbelinie en komt in Scherpenzeel een leuk meisje tegen; Meijnsje van Ojik. In 1749 trouwen zij en Joris en Meijnsje staan aan de basis van alle Valkenburgers in Scherpenzeel en Veenendaal e.o.

Geschiedenis – vervolg –
In 1865 is de weg tussen Scherpenzeel en Woudenberg, de N224, verhard en verhoogd mede om de Lambalgerkeerkade te kunnen vervangen. Dit heeft nadelige gevolgen, want waar normaal een waterhoogte van 50 centimeter effectief was tegen de vijand, te veel water om met een leger te voet door heen te trekken en te weinig water om er met een boot over heen te varen, blijkt het nu voor de 3de kom noodzakelijk om de waterhoogte tegen de N224 te verhogen tot 80 centimeter, terwijl dan de 3de kom bij de Groeperkade in het zuiden nog grotendeels droog is. Om dit probleem te compenseren moet er in de mobilisatiejaren 1939-1940 zelfs een tankgracht van een paar kilometer in de 3de kom worden gegraven tijdens het gevechtsklaar maken van de Grebbelinie. Een klein stukje van deze tankgracht is nog zichtbaar in  het Broekerbos.

Een deel van de Lambalgerkeerkade, voorbij de bebouwde kom, dreigde verloren te gaan. Tussen 1925 en 1948 wordt de oorspronkelijke kade namelijk afgegraven en de vrijgekomen grond wordt als akker gebruikt waar o.a. rogge en stoppelknollen verbouwd worden. In 1977 wordt de kade echter door Staatsbosbeheer weer hersteld en met houtgewas beplant. Ook in 2005 wordt een ontbrekend stukje kade opnieuw aangelegd en de kade wordt aangewezen als Rijksmonument.

Afbeelding: Herstel van de kade in 1977

Meer lezen?

Upload je foto






    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Bekijk het privacybeleid en de gebruikersvoorwaarden van Google.

    Ontvang lokale acties

    Op de hoogte blijven van de laatste lokale acties in Scherpenzeel? Schrijf je nu direct in en ontvang het direct in je mailbox.

    Lettertype formaat aanpassen
    Contrast